Jak brak snu wpływa na męską sprawność seksualną?

W tygodniu śpisz po 4-5 godzin, a weekendami odsypiasz do południa? Szybko zmień swoje nawyki – brak snu i nieregularny wypoczynek mogą negatywnie odbić się na twojej sprawności seksualnej! Sprawdź, jak uniknąć takich komplikacji i poznaj zasady tzw. higieny snu.

W dzisiejszym zabieganym świecie mało kto może sobie pozwolić na regularny, spokojny sen. Pracujemy do późna, a wieczorami nadrabiamy zaległości w domu lub zasypiamy przed telewizorem, próbując nadgonić czas zarezerwowany dla siebie. W rezultacie nie śpimy tyle, ile trzeba, lub nasz sen jest kiepskiej jakości.

Jak brak snu wpływa na organizm

Badania przeprowadzone wśród Polaków wykazały, iż 46% zmaga się z zaburzeniami snu. Problem ten przejawia się w różny sposób: jako trudności z zasypianiem, zbyt wczesne pobudki, nocne wybudzenia, ale też uczucie zmęczenia po przebudzeniu, pomimo przespanych 8 godzin. Już jedna nieprzespana noc powoduje problemy z koncentracją i pamięcią, nerwowość i złe samopoczucie. Długotrwały brak snu może skutkować poważnymi komplikacjami zdrowotnymi.


Sen jest potrzebny do zdrowej pracy mózgu. Zaburzenia snu aż 5-krotnie zwiększają ryzyko zachorowania na depresję! Niewystarczająca ilość snu sprawia, iż organizm człowieka nie regeneruje się tak, jak powinien. Zwiększa się ryzyko zaburzeń flory jelitowej, a także rozwoju chorób takich jak cukrzyca czy choroby serca. Udowodniono zmniejszone stężenie testosteronu we krwi u mężczyzn, którzy nie śpią regularnie lub mają problemy ze snem.

Problemy natury seksualnej

Mechanizm erekcji oraz ogólna sprawność seksualna mężczyzny są ściśle uzależnione nie tylko od poziomu testosteronu we krwi, ale też od prawidłowej pracy układu sercowo-naczyniowego i układu nerwowego. Choroby takie jak nadciśnienie tętnicze, miażdżyca czy zapalenie mięśnia sercowego rozwijają się m.in. wskutek niedostatecznej ilości i jakości snu. To właśnie one są częstą przyczyną zaburzeń erekcji u mężczyzn.


Cichym zabójcą potencji jest też cukrzyca. Zaburzenia erekcji uznaje się za jeden z pierwszych objawów tej podstępnej i niebezpiecznej choroby. Tymczasem okazuje się, iż niedobór snu wpływa na tolerancję glukozy przez organizm. Brak snu to – obok nadwagi i otyłości – jeden z głównych powodów rozwoju cukrzycy. U mężczyzn zmagających się z cukrzycą i zaburzeniami erekcji stosuje się leki na potencję, jakie jak Kamagra czy Levitra.

Jak zdrowo spać

Powrót do regularnego snu może nie być łatwy, jednak jest możliwy. Wymaga to stosowania się do zasad tzw. higieny snu.


Zasady higieny snu:

  • wstawaj rano zawsze o tej samej porze
  • ograniczaj czas spędzany w łóżku wyłącznie do snu i aktywności seksualnej
  • unikaj kofeiny, nikotyny i alkoholu (szczególnie wieczorem)
  • staraj się prowadzić regularny tryb życia
  • późnym popołudniem zmęcz się fizycznie
  • unikaj drzemek w ciągu dnia (jeśli już, to najpóźniej do 15.00)
  • unikaj silnego światła wieczorem i ciemnych pomieszczeń w ciągu dnia
  • minimum godzinę przed snem wyłącz urządzenia elektroniczne (telewizor, tablet, smartfon) lub przynajmniej przestań ich używać
  • 3 godziny przed snem zjedz kolację, później ewentualnie lekką przekąskę
  • nie próbuj zasnąć na siłę – połóż się od razu, gdy poczujesz zmęczenie
  • usuń zegarek z zasięgu wzroku w sypialni

Już zastosowanie kilku z powyższych zasad znacznie podniesie jakość snu i przyczyni się do lepszego zdrowia i samopoczucia. Z czasem z pewnością przełoży się też na poprawę sprawności seksualnej!

Czy ten post był pomocny?

4.8 / 5. Vote count: 10

Oceń post jako pierwszy!

O autorze

Jestem lekarzem z 20-letnim doświadczeniem zdobytym na arenie polskiej i międzynarodowej. Ukończyłem Warszawski Uniwerystet Medyczny i obecnie prowadzę prywatną praktykę lekarską w gabinecie urologiczno-andrologicznym w Warszawie. Specjalizuje się w leczeniu zaburzeń erekcji, diagnostyce zaburzeń męskiego układu płciowego, rozwiązywaniem problemów z impotencją i niepłodnością. Moje kompetencje podnoszę poprzez uczestnictwo w wielu konferencjach i szkoleniach z powyższego zakresu.

Polecane opracowania medyczne na temat skuteczności viagry:

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *