korzyści z biegania

Dlaczego warto biegać – korzyści dla zdrowia i samopoczucia

Istnieje wiele  korzyści z biegania– dodaje energii, zmniejsza ciśnienie krwi, wzmacnia mięśnie, stawy i wszystkie narządy wewnętrzne. Systematyczny trening poprawia samopoczucie i dodaje pewności siebie. Biegać mogą nawet osoby z nadwagą – muszą jednak pamiętać o odpowiednim przygotowaniu.

Bieganie nigdy nie wychodzi z mocy. Trening taki praktykują zawodowi sportowcy, osoby ceniące aktywność fizyczną czy chociażby tacy, którzy chcą schudnąć bez wydawania pieniędzy na karnety na siłownię. Bieganie przynosi mnóstwo korzyści. Należy jednak pamiętać o właściwej technice, odpowiednich butach oraz o rozgrzewce.

Korzyści z regularnego biegania

Bieganie zaliczane jest do wysiłków aerobowych. Ten rodzaj treningu przyspiesza krążenie krwi i zwiększa wymianę tlenową. Dzięki niemu wzmacnia się serce i obniża się ciśnienie krwi. W rezultacie biegacz jest o wiele mniej narażony na nadciśnienie, udar czy zawał serca. Lepsze dotlenienie organizmu to też wydajniejsze funkcjonowanie wszystkich narządów wewnętrznych, w tym mózgu. Przyspieszone krążenie pozwala lepiej usuwać z organizmu szkodliwe toksyny. W rezultacie czujemy się zdrowsi, mamy lepsze samopoczucie, pracujemy wydajniej i wyglądamy atrakcyjniej.

Regularne bieganie wzmacnia mięśnie całego ciała, pomaga szybciej zrzucić zbędne kilogramy, zniwelować bóle kręgosłupa i stawów. Co ciekawe, mimo iż bieganie uznawane jest za obciążające dla stawów i kości, w rezultacie taki wysiłek tylko je wzmacnia – przyspiesza mineralizację i odnowę, przez co biegacz jest mniej narażony na złamania, kontuzje i rozwój osteoporozy.

Szczęście z biegania

Trening biegania to dla organizmu potężny zastrzyk endorfin – hormonu szczęścia. Właśnie dlatego po bieganiu czujemy się radości i zadowoleni. Redukuje się też poziom stresu i poprawia kondycja psychiczna. Bieganie wskazane jest dla osób, które odczuwają zmęczenie i niedobór energii. Lepsze dotlenienie organizmu pozwala bowiem lepiej się wysypiać, a co za tym idzie mieć więcej sił do działania, poprawić pamięć i koncentrację.

Czy osoba otyła może biegać?

Mówi się, że bieganie to sport dla każdego. Jednakże w niektórych przypadkach rozpoczęcie właściwego treningu wymaga odpowiedniego przygotowania. Tak jest z osobami zmagającymi się z dużą nadwagą lub otyłością, których organizm dawno zapomniał, czym jest aktywność fizyczna. Próba biegania w takim wypadku najprędzej skończy się bardzo szybkim zniechęceniem. Zbyt intensywny trening może nawet skutkować kontuzją lub wystąpieniem poważnych problemów zdrowotnych.

Należy więc zacząć od spacerów. Najlepiej, by trwały 30-60 minut dziennie. Nie wlicza się do nich jednak marsz do autobusu ani zakupy w supermarkecie! Koniecznie trzeba przeznaczyć czas wyłącznie na spacer – bez pośpiechu, stresu czy hałasu. Najlepiej w parku lub w lesie. Zamiast spaceru można wdrożyć jazdę na rowerze lub pływanie na basenie. Mniej więcej po miesiącu organizm jest już przygotowany na spokojny trucht – mięśnie, stawy i kości są już wystarczająco mocne, by poradzić sobie z takim obciążeniem. Intensywność treningu można bardzo powoli zwiększać. Konieczne jest również wprowadzenie odpowiedniej diety. Należy też pamiętać, iż prawidłowe chudnięcie to takie, w którym zbędne kilogramy traci się powoli – tylko taki efekt utrzyma się na stałe i nie grozi efektem jo-jo.

Czy ten post był pomocny?

0 / 5. Vote count: 0

Oceń post jako pierwszy!

O autorze

lek. med. Artur Krajewski

Jestem lekarzem z 20-letnim doświadczeniem zdobytym na arenie polskiej i międzynarodowej. Ukończyłem Warszawski Uniwerystet Medyczny i obecnie prowadzę prywatną praktykę lekarską w gabinecie urologiczno-andrologicznym w Warszawie. Specjalizuje się w leczeniu zaburzeń erekcji, diagnostyce zaburzeń męskiego układu płciowego, rozwiązywaniem problemów z impotencją i niepłodnością. Moje kompetencje podnoszę poprzez uczestnictwo w wielu konferencjach i szkoleniach z powyższego zakresu.

Polecane opracowania medyczne na temat skuteczności viagry:

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *